Nový monopost Dragon 7
Thursday, 18. May 2017 16:00

Nový monopost Dragon 7

Více než 30 tisíc hodin práce strávil brněnský tým TU Brno Racing na výrobě nového modelu studentské formule Dragon 7. Tým složený ze studentů VUT v Brně se letos rozhodl výrazně zasáhnout do samotného rámu vozu, kdy trubkový ocelový rám byl nahrazen monokokem z karbonových vláken. Ten se dnes standardně využívá ve vozech Formule 1 nebo v závodech Le Mans. Nový model formule Dragon 7 byl představen na slavnostním odhalení v pátek 28. dubna na Fakultě strojního inženýrství (FSI) VUT v Brně.

„Trubkový ocelový rám jsme v minulých šesti letech vyladili do nejmenších detailů a věděli jsme, že už s tímto konceptem nedokážeme dosáhnout výrazně nižší hmotnosti než doposud. Proto padlo týmové rozhodnutí přejít na karbonový monokok,“ vysvětlil vedoucí týmu TU Brno Racing a student FSI VUT v Brně Roman Baxant.

Tato změna byla zásadní. Jednalo se o kompletně odlišný koncept vozu. Zatímco u staršího typu rámu bylo možné jednotlivé části upravovat samostatně, u karbonového monokoku vše tvoří jeden celek a rám se musí připravit dopředu. „Neměli jsme žádné praktické zkušenosti, proto jsme museli hodně věcí řešit za pochodu. Rozhodnutí ale nelitujeme, protože monokok je do budoucna krok správným směrem. Má vyšší torzní tuhost, což dává vozu větší stabilitu,“ řekl vedoucí týmu Roman Baxant. Kromě změny rámu a souvisejícího uchycení byla upravena už dosud unikátní motorová jednotka, došlo k odlehčení převodovky nebo například otočení vodního chladiče pro zvýšení jeho účinnosti. Dragon 7 obsahuje mnoho dalších inovací. Za zmínku určitě stojí ramena zavěšení vyrobena z uhlíkových vláken, nová kinematika řízení současně s velkým odlehčením systému řízení. Oproti předchozí generaci bylo u předních i zadních těhlic dosaženo vyšší tuhosti za současné nižší hmotnosti. Velkou změnou prošel i aerodynamický paket monopostu, u kterého bylo dosaženo snížení hmotnosti o 1 kilogram a zároveň byl zvýšen generovaný přítlak o 35 procent oproti předchozí generaci.

Při samotném vývoji byl model testován pomocí nejmodernějších technologií např. pozice řidiče ve virtuální realitě. Tento „drak“ poháněný výkonným motorem o objemu 510 cm3 s turbodmychadlem by mohl zrychlení z nuly na 100 km/hod zvládnout za méně než 3,4 sekundy. Vedle rychlostních testů se bude ověřovat také spolehlivost a odolnost jednotlivých prvků vozu. Univerzitní soutěž Formula Student klade velký důraz na bezpečnost a testování vozů.

Aktivitu a práci studentů ocenil na slavnostním odhalení formule Dragon 7 i rektor VUT Petr Štěpánek a poděkování adresoval také vyučujícím a sponzorům, kteří ke vzniku studentské formule také přispěli. Slavnostního odhalení nového modelu se vedle vedení fakulty a univerzity účastnili i zástupci partnerů tohoto projektu a další významné osobnosti jako automobilový závodník David Vršecký a členové závodního týmu Buggyra. Součástí večera byla i charitativní dražba pro dětský domov Dagmar v Brně. Studentům se podařilo vybrat 40 000 korun, tedy o 15 000 korun více než v loňském roce. Nejvíce si dražitelé cenili pístu z loňského modelu Dragon 6, jehož cena se vyšplhala na 15 000 korun.

Nyní nastává období testování, které bude v sezóně nejzásadnější. Je nutné monopost důkladně nastavit pro plné využití jeho potenciálu. Neméně důležitý pro úspěch je čas, který řidiči stráví za volantem.

Závodní sezónu odstartuje brněnský tým na přípravném závodě ZF Race Camp v německém Friedrichshafenu. Odtud tým v červenci zamíří na závody do Maďarska a poté na začátku srpna na Autodrom v Mostě na severu Čech. Sezónu tým TU Brno Racing zakončí v Hockenheimu v Německu. Pokroky a výsledky týmu v průběhu sezóny můžete sledovat zejména prostřednictví týmového facebooku a instagramu.

Závěrem je třeba zmínit, že nic z tohoto by nemohlo vzniknout bez štědré podpory univerzity, všech partnerů a rodin členů týmu. Všem patří obrovské díky!

© 2014 TU Brno Racing Developed by www.makeart.cz